top of page
  • תמונת הסופר/ת נירית צארום | עריכת ספרים | עריכה ספרותית, עריכה לשונית

עריכה ספרותית: לעבוד עם עורכת ספרותית או עם עורך ספרותי

אחד ההיבטים הייחודיים של עריכה ספרותית הוא הקשר בין עורכת ספרותית או עורך ספרותי לכותבים. בניגוד לצורות עריכה אחרות, כגון קופירייטינג, עריכה לשונית או הגהה, עריכה ספרותית דורשת יחסי עבודה קרובים בין העורכת הספרותית לכותבים שאת יצירתם היא עורכת. מערכת יחסים זו שבין עורכת ספרותית או עורך ספרותי לבין הסופר או הסופרת בנויה על אמון, על כבוד הדדי ועל מחויבות משותפת ליצור את הגרסה האיכותית ביותר של הספר שכתבתם.



עורכים ספרותיים וכותבים עובדים יחד כדי לחדד את כתב־היד, אף שהם בוחנים אותו מפרספקטיבות שונות. עורכת ספרותית מספקת משוב והדרכה בכל שלב משלבי עריכה ספרותית. שיתוף פעולה זה יכול להיות מאתגר ומתגמל כאחד, שכן עורכת ספרותית ועורך ספרותי מעמתים את הכותבים עם חולשותיו של כתב־היד והם נאלצים לקבל החלטות קשות, למשל, לצמצם או להשמיט חלקים שאינם תורמים לעלילה, לשנות את סדר הפרקים ועוד. לעיתים עורכים ספרותיים מבקשים מהכותבים לקרוא את היצירה הערוכה לאחר ימים מספר. עם זאת, עריכה ספרותית היא תהליך הכרחי מועיל, משום שהוא מסייע לכותבים להפיק כתב־ד מלוטש, מרתק ומוכן לפרסום.

גם עורכים ספרותיים וגם מחברים עובדים עם המילה הכתובה. עורכים ספרותיים חייבים להיות בעלי שליטה יוצאת דופן בשפה שבה הם עובדים, כולל אוצר מילים ודקדוק. כמו כן על עורכים ספרותיים להיות בעלי ידע עשיר בתחום הספרות לסוגותיה ובטכניקות כתיבה מגוונות, כגון:

אולם הקשבה לקולו של הכותב, לניואנסים היא
מיומנות חשובה לא פחות אם לא יותר בתחום עריכה ספרותית. יכולת הקשבה לקולו של המחבר היא מיומנות חיונית לכל עורכת ספרותית ולכל עורך ספרותי. היא נרכשת לאורך שנים, דרך קריאה למידה והתנסות בעריכת טקסטים שכתבו מחברים שונים. היא לא יכולה להילמד בקורס קצר כמו כללי תחביר, למשל.

בעוד סופרים יוצרים טקסטים, עורכים ספרותיים מלטשים אותם. עורך ספרותי ועורכת ספרותית מסוגלים לזהות במהירות חלקים טעונים שיפור ויסייעו לך לבחור עריכה מתאימה לספר שכתבת. הטעויות שהעורכים מתקנים יכולות לנוע בין הוספת פסיק חסר להחלפת מילה אחת במילה מתאימה יותר, דהיינו, עריכה לשונית, ועד מבנה חדש של טקסט, כך שהוא יזרום טוב יותר. עם זאת, כל עורך ספרות וכל עורכת ספרותית, חייבים לשמור על קולם של הכותבים. תפקידם של עורך ספרותי ושל עורכת ספרותית, ללטש את הקול ואת הרעיונות הייחודיים של הסופרים ולא להשתלט על היצירה.


עריכה ספרותית: עצות לבחירת עורך ספרותי או עורכת ספרותית

א. אם אתם מקבלים פידבקים שליליים מעורך או עורכת ספרותית של כתב־היד שלך, התרחקו מהם. ביקורת בונה היא ביקורת עניינית ומדוייקת. תפקידה לעזור לכתיבה שלכם לצמוח ולא לפגוע ברגשותיכם. אין טעם לעבוד עם עורך ספרותי אגרסיבי שמשתלט על הטקסט שלכם, וגורם לכם להרגיש שהכתיבה שלכם והרעיונות שלכם חסרי ערך. לכתב־היד שטרחתם עליו מגיע יותר מאשר להיקרע לגזרים, יש לטפח אותו. יתרה מזאת, למערכת היחסים בין כותב לעורך או עורכת ספרותית יש תפקיד חיוני בליטוש היצירה ובמיצוי מלוא הפוטנציאל שלה.

ב. עורכים ספרותיים מנוסים, הם בעלי ידע רב. לכן שאלו אותם שאלות. ייתכן שיקשה עליכם לקבל כל ביקורת על פרויקט קרוב ויקר לליבכם. למרות הכוונות הטובות ביותר, עשויים להתעורר חילוקי דעות יצירתיים. במצבים כאלה, חשוב ששני הצדדים, עורכים ספרותיים וכותבים, יתייחסו לחילוקי הדעות במקצועיות ובכבוד. אם אתם ממש לא מסכימים עם הערה או הצעה של עורך ספרותי, שאלו אותו מדוע והקשיבו לדבריו. עורכים ספרותיים מקצועיים הם בעלי ידע נרחב בספרות וניסיון רחב בתחומי עריכה שונים. לעולם אל תרגישו שאתם חייבים להישמע לקבל כל שינוי שמגיע מצידו של עורך הספרותי, אם אתם לא שלמים איתו.

ג. תקשורת. כמו כל מערכת יחסים, תקשורת היא המפתח. תקשורת פתוחה וכנה יוצרת מכנה משותף. אם עורך ספרותי או עורכת ספרותית אומרים משהו שמפריע לכם, דברו. אם אתם לא מבינים מה הם מבקשים ממכם, התקשרו אליהם! עם זאת רצוי לרכז את השאלות ולקבוע פגישה טלפונית או וירטואלית עם העורך.

באופן אישי, כאשר אני עורכת עריכה ספרותית רומן או ספר מתח, אני שולחת, לכותבים חלקים ערוכים מכתב־היד וקובעת איתם פגישה בת שעה באפליקציית זום, כדי לענות על שאלות בתחום עריכה ספרותית, עריכה לשונית ועוד. הבחירה באפליקציה זו מאפשרת לי לבחון את הטקסט עם הכותב והכותבת ולאתר במהירות את המקומות בטקסט הזקוקים להבהרות או לעיון מחדש.

בסיכומו של דבר, עריכה ספרותית היא תהליך משותף המבוסס על כבוד הדדי בין עורך ספרות או עורכת ספרותית וכותבים. עורכים ספרותיים צריכים לכבד את מומחיותם של כל כותב וכותבת שהם עורכים את ספריהם. ועל המחברים לכבד את מומחיותם של עורכים. בתהליך עריכה ספרותית יש לקחת בחשבון שני דברים:
1. הן עורכים ספרותיים הן כותבים עושים כמיטב יכולתם ליצור כתב־יד טוב ככל האפשר.
2. איש אינו חסין מטעות. הן עורכים ספרותיים מיומנים הן כותבים מוכשרים יכולים לטעות.

באמצעות דיאלוג פתוח, כבוד הדדי וחזון משותף כותבים ועורכים יכולים ליצור שותפות הרמונית ופורה.




bottom of page