top of page
  • תמונת הסופר/ת נירית צארום | עריכת ספרים | עריכה ספרותית, עריכה לשונית

עריכת ספרים: לבחור עריכה מתאימה לספר שכתבת

כתבת ספר, כל הכבוד! כתיבת ספר היא משימה מאומצת ושאפתנית. אולם רק עכשיו, אחרי שסיימת את הגרסה הראשונה של הספר שלך, מתחילה העבודה האמיתית – עריכת הספר. עריכת ספר, היא תהליך מורכב. כל הספרים המיועדים לראות אור בהוצאות מכובדות, עוברים עריכה מסוגים שונים: עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה. סוג העריכה שהספר שלך זקוק לה תלוי בתשובה לשאלה: באיזה שלב כתיבה או עריכה הספר שלך עומד? יתרה מזאת, סוג העריכה שהספר שלך זקוק לה תלוי בסוגה שהספר שלך משתייך אליה: רומן, ספר מתח, ספר ילדים ועוד. אני מזמינה אותך ללמוד על הסוגים השונים של עריכת ספרים, כדי להבין מה משמעותו של תהליך עריכה ומה מצופה ממך הכותבת או הכותב.

חשוב לדעת יותר על תהליך עריכת ספרים לפני תיאור סוגי עריכה שונים ותפקידיה של עורכת ספרים מקצועית. רק אחרי שהכותבת או הכותב יוצרים את הגרסה הראשונה של הספר, הספר מוכן חוות דעת מקצועית ראשונית.


חוות דעת ספרותית – משוב על הספר שכתבת

חוות דעת ספרותית מקצועית מאת עורכת ספרות מוסמכת, תתן לך משוב חשוב על הספר שכתבת. חוות דעת ספרותית מקצועית נכתבת בדרכים שונות. לרוב היא כוללת: סינופסיס, נקודות לשיפור ונקודות לשימור, התייחסות לקהל היעד ומידת התאמתו של הספר שלך אליו וכן לחווית הקריאה בו. חוות דעת ספרותית, תאפשר לך לקרוא את הספר שכתבת מנקודת מבט חיצונית ותאפשר לך לחדד ולשפר אותו לפני שיעבור סבב עריכה ראשון עריכה ספרותית.

עריכה ספרותית – מבנה, עלילה ודמויות
עריכה ספרותית. שלב זה יעזור לך לעדן את הרעיונות שלך ואת הכתיבה שלך ולארגן אותם. עריכה ספרותית עשויה לכלול הצעות לחידוד העלילה והדמויות, ארגון מחודש של פרקים או פסקאות בזרימה לוגית ושיפור תוכנו של הספר שכתבת, כדי שיהיה בהיר יותר לקוראים. בתום סיבוב עריכה ספרותית, יבוא סבוב עריכה נוסף וחשוב לא פחות – עריכה לשונית.

עריכה לשונית – תיקון תחביר וטעויות לשון

עריכה לשונית מפשטת משפטים מסורבלים, שמקשים על הקורא לעקוב אחר רצף העלילה, מתקנת מבנים תחביריים שגויים וטעויות לשון. עורכת לשונית תתקן גם טעויות כתיב ותאחד את השפה. עריכה לשונית תבטיח שאם בחרת, למשל, להשתמש בכינוי הרומז ״אלה״ בכמה עמודים לא תופיע המילה ״אלו״ בעמודים אחרים. ואם בחרת להשתמש במילה ״זאת״ בעמודים הראשונים, לא תופיע בעמודים הבאים המילה ״זו״. אלו הם שניים מתוך צמדי מילים רבים של מילים זהות במשמעותן ומקורן בתקופות שונות. ״אלה״ ו״זאת״ הן לשון המקרא, ״זו״ ו״אלו״, לשון חז״ל.

הגהה – תיקונים אחרונים

אחרי סבב עריכה ספרותית וסבב עריכה לשונית, לקראת הוצאתו לאור של הספר תבוא הגהה. זהו השלב הסופי שעובר הספר לקראת יציאתו לאור ונועד לאתר טעויות לשון אחרונות, כגון אות שנשמטה, רווח כפול. הגהה מבטיחה שלא נפלה בספר אף טעות והוא מוכן לצאת לאור. לרוב נערכים שני סבבי הגהה, לפני עימוד ואחרי עימוד, בקובץ pdf.

תהליך עריכת ספרים – איך לבחור עריכה מתאימה



בוודאי שמת לב שיש חפיפה מסוימת בין שלבי עריכה שונים. מה ההבדל בין עריכה לשונית להגהה? הרי גם עריכה לשונית וגם הגהה בודקים דקדוק וכתיב? האמת היא שיש חפיפה מסויימת בין שני סוגי עריכה אלה ולעיתים קרובות הם נעשים על ידי עורכים לשוניים מקצועיים. עורכת לשונית מצוינת תבטיח שהגרסה הסופית של הספר שלך, זורמת, נקייה מטעויות ומבטאת בדיוק את מה שרצית לומר. בואו נבחן את ההבדלים הדקים יותר בין סוגי העריכה השונים.


נתחיל בשני סבבי עריכה ראשונים: סבב ראשון – חוות דעת ספרותית וסבב שני – עריכה ספרותית. חוות דעת ספרותית הוא שלב אופציונלי, שנועד לתת לך משוב מקדים בעיצומה של הכתיבה וגם אחרי שסיימת לכתוב את הגרסה הראשונה של הספר שלך. עורכת ספרים מקצועית תקרא את שכתבת עד כה ותציע לך דרכים לבנות את העלילה ולקדם אותה. כדאי לבחור בקפידה עורך ספרותי או עורכת ספרותית שיקראו את הספר שלך.

עריכה ספרותית תיתן לך משוב על היצירה על כל מאפייניה: על הפתיחה, על מבנה העלילה, האם היא מסקרנת? על הקול המוליך את הקוראים, על הדמויות, על הדיאלוגים. המטרה העיקרית של עריכה ספרותית היא להביא לכך שצורת הטקסט, המבנה, הדמויות ואף השפה והמילים, יהלמו את התוכן שלו. עריכה ספרותית מתייחסת אל השפה כאל אמצעי אומנותי ושומרת שהספר שלך לא יאבד את משמעותו הראשונית וייקרא בסקרנות ובשטף. עריכה ספרותית מתייחסת למבנה היצירה, לבהירותה, לסגנונה, לטון ולשפה. מעבר לידע מקצוע מקצועי בתחום העריכה, עורכת ספרותית ועורך ספרותי צריכים להיות בעלי ידע עשיר ומוכח בספרות.

בשלבי העריכה הבאים: עריכה לשונית והגהה, הספר שלך מתקרב לצורתו הסופית. עריכה לשונית תיבחן בזהירות לכל שורה בספר שלך, כדי לבדוק אם נפלה טעות דקדוקית או טעות איות. לעיתים קרובות עריכה לשונית ״מנקה״ ביטויים מסורבלים או תחביר לקוי. עריכה לשונית מבטיחה שהספר שלך ייקרא היטב והשפה קוהרנטית ומדוייקת. הגהה טובה תוודא שלא כתבת בעמוד 12 ״אלה״ ובעמוד 50 ״אלו״. אחרי הגהה הספר שלך יהיה מוכן לצאת לאור. לרוב נעשים לפחות שני סבבי הגהה, לפני עימוד ואחרי עימוד על קובץ PDF.


כמה זמן אורכת עריכת ספר?

עריכת ספרים מקצועית על כל שלביה: עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה, יכולה לארוך חודשים ספורים, שנה ויותר. היא תלוי בסוג העריכה שהספר שלך זקוק לה.


עריכה לשונית והגהה, הם שלבי עריכה טכניים יותר ולכן לא אורכים זמן רב.


לעומתם, עריכה ספרותית אורכת זמן רב יותר וזאת משום שהיא כוללת הן עריכה מבנית הן התייחסות למאפיינים ספרותיים של היצירה, כגון פתיחה, עלילה, מספר, דמויות, דיאלוגים, שפה ועוד.


עריכה ספרותית דורשת מחשבה רבה ורגישות רבה לקולך האישי. אחרי הכול זהו הספר שאתה כתבת. תפקידה של עורכת ספרות ולשון מקצועית הוא לשמר את הקול הייחודי של הכותבת ושל הכותב, לחדד אותו ולדייק אותו.




bottom of page