top of page
  • תמונת הסופר/ת נירית צארום | עריכת ספרים | עריכה ספרותית, עריכה לשונית

עריכת ספרי ילדים: בין סיפור לאיור

ספרי ילדים מאוירים יכולים להיות עוצרי נשימה. אולם מטרתם העיקרית היא להרחיב ולהבהיר את משמעותו של שיר או סיפור המכוונים לילדים. ספרי ילדים מאוירים מסייעים לילדים ללמוד לקרוא והם מסוגלים להפוך סיפור פשוט לסיפור מרגש ומרתק. מבחינה זו הם חלק בלתי נפרד מהסיפור ולעיתים קרובות משלימים אותו.

במהלך העבודה על עריכת ספרי ילדים, למדתי על חשיבותו הרבה של האיור לחידוד משמעויותיו של הסיפור, להחייאתו ועוד. במאמר זה אדגים את כוחו של האיור ואת יחסי הגומלין בין איור לטקסט בעזרת שלושה ספרי ילדים מאוירים שערכתי בשלושה שלבים. ספרי הילדים שאציין כאן הם: אבקת הקסמים מאת ליהי רז דואני, דרוקי הדרקון לומד להירגע מאת נירית אברהמי ולטוס לירח לבדי מאת רונית דהאן קאשי. שלושת ספרי הילדים אוירו על־ידי שלושה מאיירים בסגנונות שונים בהתאמה: גליה לוז, עוזי בנימין ויערה גולדברגר.

עריכת ספרי ילדים: ילדים זוכרים טוב יותר סיפור מאויר

חשוב להבין כי היכולת של ילדים להבין יצירה ספרותית, אינה מתעוררת באופן ספונטני; היא נוצרת בהדרגה בגיל הגן. בגיל זה ילדים אינם מקדישים תשומת לב רבה לספרים שאינם מאוירים, גם עם עברו עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה. יתרה מזאת, הם בוחרים ספר לפי האיור על גבי הכריכה ובעמודים הפנימיים. ספר ילדים מאויר איור מקצועי יעורר עניין הן אצל הילדים הן אצל ההורים.

ספרי ילדים מפתחים את הדמיון

ספר הילדים אבקת הקסמים מאת ליהי רז־דואני, הוא סיפור ילדים רב דמיון והומור, המסייעים לילדים להתגבר על חלומות רעים. הסיפור כולל שלל דמויות דמיוניות מאוירות, אחת מהן היא הדבורה הגנדרנית ליידי בי:

אוּלַי תַּחְלְמִי עַל לֵיְדִּי בִּי הָאַחַת וְהַיְּחִידָה?

הִיא הַדְּבוֹרָה הֲכִי מְתֻחְכֶּמֶת וּמְגֻנְדֶּרֶת בַּסְּבִיבָה.

בְּכָל יוֹם לֵיְדִּי בִּי לוֹבֶשֶׁת שִׂמְלַת שִׁיפוֹן וּמַלְמָלָה

מְעֻטֶּרֶת כּוֹכָבִים זְהֻבִּים וְכַפְתּוֹרֵי פְּנִינָה.


לצד האיור של ליידי בי הוסיפה המאיירת גליה לוז חרק קטן הקד לליידי בי ומסיר בפניה את כובעו. דמות החרק ממחישה את אופיה המיוחד של ליידי בי, כפי שהוא עולה מהסיפור. דמות זו אינה נמצאת בסיפור, אך היא מאירה אותו בהומור ומוסיפה לליידי בי רובד נוסף.

כאשר ערכתי עריכה ספרותית סיפור ילדים מקסים זה, התייחסתי גם לאיורים.

עריכת ספרי ילדים: ילדים מגיבים לתמונות

חשיבותו של האיור לספר ילדים נובע בעיקר מהיעדר ניסיון החיים אצל הילדים; הוא מקשה עליהם להבין את כוונת המחבר. במילים אחרות, ילדים צריכים לראות כדי להבין. לכן איורים צבעוניים הם האטרקציה העיקרית בספרי הילדים. הם מגיבים לתמונות בספר ילדים ביתר קלות מאשר למילים. הם אפילו זוכרים טוב יותר סיפור ילדים מאוייר מאשר סיפור ילדים הכולל רק טקסט. עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה לספר ילדים חייבות להתייחס לאיורים בשל חשיבותם הרבה להבנת הסיפור.

עריכת ספרי ילדים: העברת נושאים מורכבים

ספר הילדים דרוקי הדרקון לומד להירגע מאת נירית אברהמי, יועצת חינוכית מזה עשרים שנה, מבקש להעביר לקוראים הצעירים ולהוריהם כלים להתמודדות עם קושי בוויסות רגשי אצל ילדים ועם תוצאותיו – היעדר קשרים חברתיים. ויסות רגשי הוא נושא מורכב ולא רק לילדים.
כדי להמחיש לילדים את היעדר היכולת לווסת את הרגשות נירית אברהמי, השתמשה בדרקון, חיה מיתולוגית מאיימת היורקת אש. וכך המחישה מטפורית רגשות לא מווסתים. האיור עוזר לתווך בין עולמם של המבוגרים לעולמם של הילדים.

איוריו של עוזי בנימין הופכים את דרוקי הדרקון מדמות מאיימת לדמות חביבה ומעוררת הזדהות. באיור זה הדרקון יושב על שטיח בחדר הילדים ועל פניו נסוכה ארשת עצבות. האיור ממחיש את בדידותו של ׳דרוקי׳ המובעת במשפט המשולב באיור:

דְּרוּקִי הַדְּרָקוֹן רָצָה לְשַׂחֵק
עִם יְלָדִים וּדְרָקוֹנִים,
אֲבָל לֹא הָיוּ לוֹ חֲבֵרִים.

הדימוי המאויר של הדרקון ממחיש לילדים מצב רגשי, שאינו זר להם, אבל עם ריחוק מסוים, שהרי דרוקי הוא דרקון.

עריכת ספרי ילדים: פיתוח אוריינות

הקניית יכולות אורייניות מתחילה בקריאת ספרי ילדים מאוירים. האיורים מקלים על הילדים את הקריאה, משום שקל יותר להבין את סיפור המלווה בתמונות. התמונות אף משעשעות את הילדים. שעשוע והנאה מעודדים ילדים לקרוא ספרים. ספרי ילדים מאוירים וערוכים עריכה ספרותית המדגישה את צלילן של המילים ושל ההברות, מפתחים יכולת אוריינות אצל ילדים.
עריכה ספרותית מוכוונת לילדים, מסייעת להדגיש שלושה דברים:
· קשר מילולי בין איורים לחפצים
· קשר בין אותיות למילים, צורתן וצלילן
· מדגישים צלילים – על ידי חריזה ומצלולים.

יתרה מזאת, ספרי ילדים מסייעים לילדים להכיר את העולם שמסביבם. התמונות עוזרות להם להבין את הדברים שהם נתקלים בהם בחיי היום־יום ולזהות אותם. ספרי ילדים כוללים איורים רבים, כדי שהילד יוכל להבין את הסיפור היטב. לפעמים מספר האיורים בספר ילדים יהיה גדול יותר מהטקסט.

עריכת ספרי ילדים: האיור משלים את הסיפור

האיור נעשה בטכניקות אמנותיות מגוונות: הדפס, רישום ציור ועוד. יש לו שימושים רבים ותפקיד מוגדר בספרי ילדים. תפקידו לסייע ללמידה ולהטמעה של שיר או סיפור ילדים. אולם שלא כמו בעבר, האיור אינו מוכפף עוד לסיפור אלא מנהל איתו דיאלוג ואף מרחיב את משמעויותיו.

האיור נוטל חלק פעיל בסיפור מבחינות רבות: הוא תורם לעיצובן של הדמויות המופיעות בו, הוא מעצב את הסביבה שבה מתרחשת העלילה של הסיפור או השיר ומחדד את המסרים שהסופר או הסופרת מבקשים להעביר לילדים. דרך האיורים הילדים לומדים ומבינים את העולם המקיף אותם. פעמים רבות האיורים מספרים סיפור או מבהירים נקודה, שלא ניתן להעבירה במילים ומבחינה זו הם שלובים זה בזה.

ספר הילדים לטוס לירח לבדי מאת רונית דהאן קאשי מציג מחד את הרצון הטבעי של הילד לחופש ולעצמאות ומאידך את רצונה הטבעי של האם לגונן עליו על בנה. ניתן לראות דיאלוג כזה. המאיירת יערה גולדברגר מנהלת דיאלוג המדגיש את התפתחות השיחה בין האם לבנה ואת הנושאים העולים בה .
באיור זה תיארה יערה גולדברגר לא רק את המדבר בליל ירח מלא אלא גם את המחישה את החוויה המשפחתית; את הההחלקה על הדיונות ואת ההשתובבות של כל בני המשפחה כפי שהילד חווה אותן. בעמוד השמאלי, הטקסט מעוצב בהתאמה לדיונה ומדגיש את הזרימה המדברית השקטה. דמות הילד המאוירת קוטעת את רצף הטקסט, מנכיחה אותו ומפנה את תשומת הלב של הקורא אל חוויית המדבר.

עריכת ספרי ילדים: חלוקת הסיפור לבתים

עריכה ספרותית של ספר ילדים, שלא כמו עריכה ספרותית לרומנים, ספרי מתח וספרי עיון, מחייבת התייחסות לאיורים שהספר יכלול. מקומות, דמויות ואפילו התרחשויות מסוימות יוצגו לקוראים בעזרת איורים ואין צורך להכביר מילים, לתאר מקומות ודמויות לפרטים. תיאורים מפורטים עשויים לייגע את הקוראים הצעירים. עריכה ספרותית מקצועית של ספר ילדים מקפידה על חלוקת הסיפור לבתים קצרים לשורות קצרות ולמשפטים פשוטים.הדבר מסייע לילדים לעקוב בקלות אחרי התפתחות העלילה ולקרוא את הסיפור ברצף.

עריכת ספרי ילדים: לגרום לשפה לשיר

פעמים רבות ספר ילדים נכתב כדי להיקרא בקול רם. כדי לגרום לשפה ״לשיר״, אני משתמשת באמצעים ספרותיים, כגון, חריזה, חזרות צליליות ועוד. סיפור ילדים צריך לבדר הן את הילדים הן את ההורים הקוראים להם את הספר. לכן חשוב לשמור על מקצב.


NIRITEXT | עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה לספרי ילדים




bottom of page