ספרי ילדים מאוירים יכולים להיות עוצרי נשימה. אולם מטרתם העיקרית היא להרחיב ולהבהיר את משמעותו של שיר או סיפור המכוונים לילדים. ספרי ילדים מאוירים מסייעים לילדים ללמוד לקרוא והם מסוגלים להפוך סיפור פשוט לסיפור מרגש ומרתק. מבחינה זו הם חלק בלתי נפרד מהסיפור ולעיתים קרובות משלימים אותו.
במהלך העבודה על עריכת ספרי ילדים, למדתי על חשיבותו הרבה של האיור לחידוד משמעויותיו של הסיפור, להחייאתו ועוד. במאמר זה אדגים את כוחו של האיור ואת יחסי הגומלין בין איור לטקסט בעזרת שלושה ספרי ילדים מאוירים שערכתי בשלושה שלבים. ספרי הילדים שאציין כאן הם: אבקת הקסמים מאת ליהי רז דואני, דרוקי הדרקון לומד להירגע מאת נירית אברהמי ולטוס לירח לבדי מאת רונית דהאן קאשי. שלושת ספרי הילדים אוירו על־ידי שלושה מאיירים בסגנונות שונים בהתאמה: גליה לוז, עוזי בנימין ויערה גולדברגר.
עריכת ספרי ילדים: ילדים זוכרים טוב יותר סיפור מאויר
חשוב להבין כי היכולת של ילדים להבין יצירה ספרותית, אינה מתעוררת באופן ספונטני; היא נוצרת בהדרגה בגיל הגן. בגיל זה ילדים אינם מקדישים תשומת לב רבה לספרים שאינם מאוירים, גם עם עברו עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה. יתרה מזאת, הם בוחרים ספר לפי האיור על גבי הכריכה ובעמודים הפנימיים. ספר ילדים מאויר איור מקצועי יעורר עניין הן אצל הילדים הן אצל ההורים.
ספרי ילדים מפתחים את הדמיון
ספר הילדים אבקת הקסמים מאת ליהי רז־דואני, הוא סיפור ילדים רב דמיון והומור, המסייעים לילדים להתגבר על חלומות רעים. הסיפור כולל שלל דמויות דמיוניות מאוירות, אחת מהן היא הדבורה הגנדרנית ליידי בי:
אוּלַי תַּחְלְמִי עַל לֵיְדִּי בִּי הָאַחַת וְהַיְּחִידָה?
הִיא הַדְּבוֹרָה הֲכִי מְתֻחְכֶּמֶת וּמְגֻנְדֶּרֶת בַּסְּבִיבָה.
בְּכָל יוֹם לֵיְדִּי בִּי לוֹבֶשֶׁת שִׂמְלַת שִׁיפוֹן וּמַלְמָלָה
מְעֻטֶּרֶת כּוֹכָבִים זְהֻבִּים וְכַפְתּוֹרֵי פְּנִינָה.
לצד האיור של ליידי בי הוסיפה המאיירת גליה לוז חרק קטן הקד לליידי בי ומסיר בפניה את כובעו. דמות החרק ממחישה את אופיה המיוחד של ליידי בי, כפי שהוא עולה מהסיפור. דמות זו אינה נמצאת בסיפור, אך היא מאירה אותו בהומור ומוסיפה לליידי בי רובד נוסף.
כאשר ערכתי עריכה ספרותית סיפור ילדים מקסים זה, התייחסתי גם לאיורים.
עריכת ספרי ילדים: ילדים מגיבים לתמונות
חשיבותו של האיור לספר ילדים נובע בעיקר מהיעדר ניסיון החיים אצל הילדים; הוא מקשה עליהם להבין את כוונת המחבר. במילים אחרות, ילדים צריכים לראות כדי להבין. לכן איורים צבעוניים הם האטרקציה העיקרית בספרי הילדים. הם מגיבים לתמונות בספר ילדים ביתר קלות מאשר למילים. הם אפילו זוכרים טוב יותר סיפור ילדים מאוייר מאשר סיפור ילדים הכולל רק טקסט. עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה לספר ילדים חייבות להתייחס לאיורים בשל חשיבותם הרבה להבנת הסיפור.
עריכת ספרי ילדים: העברת נושאים מורכבים
ספר הילדים דרוקי הדרקון לומד להירגע מאת נירית אברהמי, יועצת חינוכית מזה עשרים שנה, מבקש להעביר לקוראים הצעירים ולהוריהם כלים להתמודדות עם קושי בוויסות רגשי אצל ילדים ועם תוצאותיו – היעדר קשרים חברתיים. ויסות רגשי הוא נושא מורכב ולא רק לילדים.
כדי להמחיש לילדים את היעדר היכולת לווסת את הרגשות נירית אברהמי, השתמשה בדרקון, חיה מיתולוגית מאיימת היורקת אש. וכך המחישה מטפורית רגשות לא מווסתים. האיור עוזר לתווך בין עולמם של המבוגרים לעולמם של הילדים.
איוריו של עוזי בנימין הופכים את דרוקי הדרקון מדמות מאיימת לדמות חביבה ומעוררת הזדהות. באיור זה הדרקון יושב על שטיח בחדר הילדים ועל פניו נסוכה ארשת עצבות. האיור ממחיש את בדידותו של ׳דרוקי׳ המובעת במשפט המשולב באיור:
דְּרוּקִי הַדְּרָקוֹן רָצָה לְשַׂחֵק
עִם יְלָדִים וּדְרָקוֹנִים,
אֲבָל לֹא הָיוּ לוֹ חֲבֵרִים.
הדימוי המאויר של הדרקון ממחיש לילדים מצב רגשי, שאינו זר להם, אבל עם ריחוק מסוים, שהרי דרוקי הוא דרקון.
Comments