top of page
  • תמונת הסופר/ת נירית צארום | עריכת ספרים | עריכה ספרותית, עריכה לשונית

עריכה, עימוד, הדפסה והפצה – איך להוציא לאור ספר?


מאמר זה נכתב כדי להשיב על שאלות שמפנים אליי כותבות וכותבים רבים המבקשים להוציא לאור את ספרם. מאחר שאני עוסקת כמה שנים בתחומי עריכה שונים, כגון עריכה לשונית, עריכה ספרותית והגהה ואף מלווה תהליכי כתיבה, ברשותי ידע על שלבי ההוצאה לאור. במאמר זה אחלוק אותו איתך.


הוצאות מסורתיות או הוצאה עצמית?

באופן כללי עומדות לבחירתך שתי אפשרויות: פנייה אל הוצאות מסורתיות כדי שיוציאו לאור את הספר שלך על חשבונן או הוצאה לאור של הספר שלך במימון עצמי: הוצאות מסורתיות והוצאה עצמית.

הוצאות מסורתיות

הוצאה לאור של ספרים מאת מחברים לא מוכרים
הוצאות לאור המסורתיות הידועות מחזיקות צוות מגוון של עורכים העובדים איתם, לרוב כפרילנסרים. יש להן יחסי ציבור מעולים ומערכת הפצה מצוינת. כותבים רבים פונים אליהן תחילה בתקווה שהן יממנו את הוצאתו לאור של כתב־היד שלהם וברוב המוחלט של המקרים, מתאכזבים.

בשנים האחרונות, הוצאות לאור אינן משתתפות בעלות עריכה והוצאה לאור של ספרים שכתבו סופרים לא מוכרים. כן, גם אם כתבת ספר מצוין והלקטורים התפעלו ממנו. השיקולים להוצאה לאור של ספר מאת סופר לא מוכר, הם לרוב מסחריים. יתרה מזאת בשנים האחרונות גם בהוצאות המסורתיות ספרים רבים רואים אור במימון המחבר.

כך או כך אם יתמזל מזלך והוצאה מסורתית תרצה להוציא לאור את ספרך, תצטרך לוותר על זכויות היוצרים שלך – לא תהיה לך שליטה על בחירת העורכים של ועל תהליך העריכה של הספר שכתבת.

עורכים שיערכו את הספר שלך, יהיו עורכים שההוצאה עובדת עימם והם יהיו רשאים לערוך את הספר עריכה ספרותית ועריכה לשונית שלך לפי ראות עיניהם. ההוצאה תקבע את שם הספר, את המילים שיופיעו בגב הספר, את עיצוב הכריכה, את העימוד ועוד. מבחינת הוצאות הספרים – הספר שכתבת, שייך להן.

ספר בהוצאה עצמית

הוצאה עצמית תאפשר לך מעורבות בעשייה ושמירה על זכויות היוצרים.

באפשרותך לבחור עורכים שיערכו את ספרך: עורך ספרות ולשון או עורכת ספרות ולשון, מגיהים. הוצאה עצמית ועצמאית של הספר שלך תאפשר לך לבחור את הגרפיקה ואת האיור של ספרך; את בית הדפוס שידפיס את ספרך ולבחור את מספר העותקים שיודפסו.

האפשרות לבחור את העורך או את העורכת שיערכו את הספר שלך, משמעותית מאוד לעריכה מיטבית של הספר שלך. בתור עורכת לשון וספרות אני יכולה לומר לך, הן עריכה ספרותית הן עריכה לשונית מחייבות הקשבה לקולו הייחודי של כל כותב וכותבת ורגישות רבה לניואנסים.

לכן חשוב שתהיה כימיה בינך לבין עורך או עורכת אשר עורכים את ספרך. על הכימיה הייחודית בין עורכת לכותבת ועל תרומתה לאחד הספרים הנודעים בעולם ״אל תיגע בזמיר״ מאת הרפר לי, כתבתי במאמר הבא: סיפורה של תיי הוף – עורכת ספרותית.

גם מבחינה כלכלית הוצאה לאור עצמית, היא השיטה הזולה המשתלמת ביותר. אומנם יש הוצאות לאור במימון המחבר המספקות תחת קורת גג אחת שירותי עריכה, גרפיקה והדפסה (ארחיב עליהן בהמשך), אולם הן גובות על שירותים אלה דמי תיווך גבוהים מאוד, שאפשר לחסוך או להוציא על בחירת עורכים, מגיהים וגרפיקאים לטעמך.

אסכם זאת כך, בחירה בהוצאה עצמית של הספר שלך באמצעות פנייה ישירה אל עורך או אל עורכת מאפשרת להוזיל מחירי עריכה בלי להתפשר על איכות. הם ילוו אותך בכל שלבי העריכה הספרותית. לעיתים קרובות תוכל לקבל שירותי עריכה לשונית, עריכה ספרותית והגהה איכותיים יותר מאלה שתציע לך הוצאה במימון המחבר. הסיבה לכך היא התחרות בין עורכים בשוק החופשי; כל עורכת ועורך רוצים לקבל המלצות מכותבים ולכן, הם יקראו שוב ושוב את הספר שלך וישקיעו מחשבה רבה כדי לערוך אותו היטב מכל הבחינות: עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהות.



תהליך ההוצאה לאור


הוצאה לאור של ספר הוא תהליך ארוך שבו מעורבים בעלי מקצוע שונים: עורכים, גרפיקאים, עובדי דפוס ומפיצים. כדי לפשט בשבילך את תהליך ההוצאה לאור, בחרתי לתאר את שלביו לפי הסדר:



שלב א – עריכה

השלב הראשון בהוצאתו לאור של כל ספר הוא עריכה.

בהוצאות הספרים הגדולות כל ספר עובר לפחות שלושה סבבי עריכה על־ידי שלושה עורכים שונים. הסיבה לכך היא בעיקר מגבלות אנוש – עורך או עורכת, אינם מסוגלים להבחין בכל הטעויות ואי־הדיוקים בסבב אחד, וכדי לערוך ספר היטב יש לקרוא את כתב-היד כמה פעמים.

למעשה מגבלה זאת חלה בראש ובראשונה עליכם הכותבים – אינם יכולים לערוך את הספר שלכם משום ששוב ושוב קראתם את כתב־היד שלכם ונדמה לכם שאתם מכירים אותו בעל־פה. אבל זאת בדיוק הסיבה שאתם מדלגים על שורות – נדמה לכם שכבר קראתם אותן ולכן אתם לא מצליחים לאתר חורים בעלילה, דמויות, סצנות מיותרות ועוד.

שלושה סבבי עריכה בסיסיים לפי הסדר:
1. עריכה ספרותית
2. עריכה לשונית
3. הגהה

1. עריכה ספרותית
תפקידה של עריכה ספרותית משתנה מספר לספר בהתאם לכתב־היד. לפעמים עריכה הספרותית מארגנת את האירועים בסדר מתאים, לעיתים עריכה ספרותית נעשית כדי לחדד את הדמויות או את הקונפליקטים ואת התמות ועוד. יחד עם זאת עורכי ספרות מצוינים מקפידים לשמור על קולו האישי של הכותב.

לפני מסירת כתב־היד לעיונם של עורך ספרותי או של עורכת ספרותית, כדאי לך לנסות לערוך את הספר שלך עריכה ספרותית ראשונית. עריכה ספרותית ראשונית עשויה לחסוך לך כסף. עוד על עריכה ספרותית ראשונית עצמית תוכל לקרוא כאן: איך לערוך בכוחות עצמך את הספר שכתבת.

עוד על צדדיה השונים של העריכה הספרותית תוכל לקרוא במאמרים הבאים:




2. עריכה לשונית
תפקידה של עריכה לשונית הוא לשפר את הקריאות של כתב־היד. עורכת לשונית הופכת משפטים מסורבלים למשפטים בהירים. היא מאחידה את המשלב הלשוני, מעשירה את אוצר המילים בכתב־היד ומונעת חזרות מיותרות על מילים ועל ביטויים.

טיפ: קיים שוני רב בין עריכה ספרותית לבין עריכה לשונית ולעיתים יש סתירה ביניהן. אפשר לקרוא על כך במאמר בין עריכה לשונית לעריכה ספרותית. עריכה לשונית מתייחסת לתקינות הלשון ואילו עריכה ספרותית מתייחסת לדרך שבה מעביר הסופר הלכי רוח, סערות נפש, תחושות ורגשות של דמויות שונות, כמה מהן דמויות שהשפה העברית אינה שגורה בפיהם: עולים חדשים, ילדים ועוד. אין אפשרות לבטא את קולם של דמויות אלה בלי לחרוג מכללי השפה והתחביר שקבעה האקדמיה ללשון.

כדי להתגבר על בעיה זו רצוי תמיד לבחור עורך ספרות או עורכת ספרות שהם גם עורכי לשון ויש להם ידע רב בשני תחומי הדעת – ספרות ולשון. עורכי לשון וספרות ידעו לעשות את הפשרות הטובות ביותר – בין עברית תקנית לבין עיצוב אותנטי של דמויות והשמעת קולן.

3. הגהה
תפקידה של הגהה הוא האחדת כתיב, תיקון פיסוק, שגיאות כתיב והקלדה. מחיר הגהה הוא זול יחסית, משום שהגהה נעשית לאחר עריכה ספרותית ולאחר עריכה לשונית. הגהה נעשית לפחות בשלושה סבבים לפי הסדר הבא:
– הגהה לאחר שכתב היד שלך נערך עריכה ספרותית וגם עריכה לשונית.
– הגהה לאחר עימוד, לרוב בקובץ PDF.
– הגהה לפני הדפסה – בדיקת העתק השמש.

טיפ: מומלץ לחלק את ההגהות בין אנשים שונים ולא לתת למגיה אחד לעשות את כל סבבי ההגהות. דרך זו מבטיחה במידה רבה להבטיח, שלא יפלו טעויות בספר שלך.


שלב ב – עימוד הספר ועיצוב כריכה

עימוד הספר ועיצוב הכריכה נעשים על ידי גרפיקאי.

תהליך העימוד של הספר כולל את בחירת המידות של הספר, מספר העמודים, בחירת הגופן שבו יודפס הספר, עיצוב כותרות, ההפרדה בין פסקאות שונות, אם באמצעות רווחים או הזחה של השורה הראשונה בכל פסקה.

החלטות אלה יקבעו את מידת הקריאות של הספר שלך, ולכן חשוב להתייחס אליהן ברצינות.

עיצוב הכריכה צריך לקחת בחשבון את סוג הכריכה – רכה או קשה. עיצובים מסוימים יתאימו לספר כרוך בכריכה רכה ואחרים לספר כרוך בכריכה קשה.

טיפ: מחיר כריכה רכה נמוך משמעותית ממחיר כריכה רכה. מסיבה זו ספרים רבים הרואים אור בהוצאות גדולות בוחרים להוציא לאור ספרים שכתבו סופרים מפורסמים בכריכה רכה.


שלב ג – הדפסה

הספר שלך יודפס רק לאחר שתאשר את ״העתק השמש״



בסיום עבודות העיצוב והעימוד, לאחר שכתב־היד עבר עריכה לשונית, עריכה ספרותית ולפחות שני סבבי הגהות הספר שלך יודפס. אבל רק לאחר שתאשר את העתק השמש. העתק השמש הוא דוגמת הדפסה על נייר רגיל שנועדה לוודא שהספר שלך יודפס באופן תקין – הדפים יהיו בעמוד הנכון, הכותרות יהיו ממוקמות היטב, הרווחים בין הפסקאות יהיו שווים ועוד. בדיקת העתק השמש היא ההגהה האחרונה לפני הדפסת הספר.

מספר העותקים שתוציא נתון לשיקולך. בדרך כלל מחירו של כל עותק שתדפיס ירד, ככל שתדפיס מספר רב יותר של עותקים.


שלב ד – הפצה

יש דרכים שונות להפיץ את הספר שלך.

באפשרותך לפנות אל מפיצים עצמאיים או להפיץ את הספר שלך באופן עצמאי בפנייה אל חנויות ספרים שיקבלו את ספרך בקונסיגנציה (מכר מותנה), באמצעות הקמת את אינטרנט ודף עסקי בפייסבוק, שם תוכל לספר מעט על עצמך, על הנושא שספרך עוסק בו ולפרסם חוות דעת של קוראים. בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, בייחוד בעידן הקורונה, שיווק וירטואלי יכול לשרת אותך היטב.



 

הוצאות לאור במימון המחבר


הוצאות קטנות אלה מספקות שירותי עריכה, גרפיקה והדפסה, אולם גובות מהסופרות ומהסופרים דמי תיווך גבוהים. למעשה עורכים, גרפיקאים ומאיירים העובדים עם הוצאות אלה יקבלו עבור עריכה של הספר שלך, העימוד שלו והדפסתו רק חלק קטן מהסכום שתשלם בעבור שירותים אלה.

אומנם הוצאות לאור פרטיות יאפשרו לך לבחור את העורך או העורכת שיערכו את ספרך, אך בחירת העורכים תיעשה מתוך רשימה מצומצמת יחסית של עורכים העובדים עימם.

לכן, אם בחרת להוציא לאור את הספר שלך במימון עצמי ולשמור על זכויות היוצרים שלך – להוציא לאור את הספר שלך עצמאית היא האפשרות המשתלמת ביותר מכל הבחינות.

עריכה, עימוד, הדפסה והפצה – איך להוציא לאור ספר?








bottom of page