top of page
  • תמונת הסופר/ת נירית צארום | עריכת ספרים | עריכה ספרותית, עריכה לשונית

עריכה ספרותית – הקול המוביל את הקוראים

הקול המוביל את הקורא בנתיביה השונים של העלילה ומתווך בין הקורא לבין העולם המיוצג.


אחת הדרכים לבחון יצירות ספרות: סיפורים קצרים, אגדות, נובלות ורומנים, היא לבחון את המספר. המספר הוא הקול המוסר לקורא את ההתרחשויות בעלילה לפרטיה השונים, תיאורים ומאפיינים, זמן היצירה ומקומה. המספר הוא הקול המוביל את הקורא בנתיביה השונים של העלילה, ומתווך בין הקורא לבין העולם המיוצג ביצירה. עריכה ספרותית בוחנת בקפדנות את המספר ואת התוכן שהוא מוסר בהתאם לסוגו למידת מעורבותו בעלילה. להלן מספר שאלות מרכזיות הנבחנות בתהליך של עריכה ספרותית.


עריכה ספרותית – האם המספר הוא הכותב?

רבים מזהים את המספר עם הכותב או עם הכותבת, בעיקר כאשר המספר מתאר את העלילה בגוף ראשון. אולם יש לזכור כי רומן מכתבים או יומן חיים אישי הם צורות ארגון של מידע. לכן המספר בגוף ראשון אינו בהכרח זהה עם הכותב או עם הכותבת, אלא דמות מעוצבת היטב. עריכה ספרותית מצוינת מארגנת את חומרי העלילה בצורות שונות: דיווח, יומן אישי, מכתבים אישיים וכדומה.

עריכה ספרותית – מה בין המספר לסיפור?

סוג המספר נקבע במידה רבה על פי סוגת הספרות שבחרתם לכתוב. עריכה ספרותית בוחנת אם המספר שבחרתם ואופיו מתאימים לסיפור שכתבתם, לעיצוב העלילה, לחידוד המסר ועוד.

עריכה ספרותית של אוטוביוגרפיות, יומנים אישיים, ממואר – מספר בגוף ראשון: מספר בגוף ראשון נוכח לרוב ביצירות, כגון אוטוביוגרפיות או יומנים אישיים. כותבים הבוחרים במספר בגוף ראשון מציגים בעזרתו תהליכים פסיכולוגיים נפשיים מורכבים. כך לדוגמה ב״רשימותיו של מטורף״ מאת גוגול:

״לא אין לי כוח לסבול עוד. אלוהים! מה הם מעוללים לי! הם שופכים מים קרים על ראשי! הם אינם שמים לב אליי, אינם שומעים אותי, אינם רואים.״ (סיפורים פטרבורגיים, עמ׳ 73).

עריכה ספרותית של סיפורים ורומנים מודרניים – מספר בגוף שני: מספר בגוף שני פונה ישירות אל הקוראים, כגון בסיפור ״ציור״ מאת אתגר קרת: ״נניח שמישהו מבטיח שיצייר לך ציור. איזשהו ציור, לא משהו מסוים. אתה תיתן לו את הדירה שלך לחודש ובעד זה הוא יצייר לך ציור.״ (געגועי לקיסינג׳ר עמ׳ 33).
עריכה ספרותית של סיפורים, רומנים, נובלות – מספר בגוף שלישי: זהו מספר חיצוני שאינו נוכח ביצירה, הוא מדבר על הדמויות ומתאר אותם. מספר בגוף שלישי הוא המספר הקלסי השכיח ביותר. דוגמה: ״הוא היה משוכנע שהוא סובל מחרדת בית, אותו כעס זגוגי שתוקף לעיתים את הגברים כשביתה של אשה מתחיל לכבול אותם״ (טוני מוריסון, חמדת, עמ׳ 119).

עריכה ספרותית – עד כמה מעורב המספר בעלילה?

עריכה ספרותית בוחנת, בין היתר, את מידת המעורבות של המספר שבחרתם. אם בחרתם מספר בגוף ראשון, הרי שנקודת הראות שלו מוגבלת לחוויות ולהתרשמויות אישיות. עריכה ספרותית מצוינת תוודא שהתוכן שמוסר המספר הולם את סוגו.

עריכה ספרותית – מספר יודע כל ומספר דמות

מספר יודע כל: מספר הנמצא מחוץ לעולם המיוצג בסיפור. הוא משקיף עליו מבחוץ, מכיר את הדמויות ויודע כיצד תתפתח העלילה. לרוב מספר יודע כל הוא מספר בגוף שלישי. הוא יכול לחדור לתודעתן של כל הדמויות בסיפור או להיצמד לתודעתה של אחת הדמויות. עריכה ספרותית בודקת את עקביות המספר, כדי לשמור על ה״אותנטיות״ שלו ועל ארגון החומרים ביצירה.
מספר דמות: מספר דמות נמצא בתוך העולם המיוצג בסיפור. מספר דמות בניגוד למספר יודע כל, הוא מספר מוגבל, הוא מתאר את העולם המיוצג בסיפור מנקודת מבטו האישית. מספר דמות אינו יכול לחדור לתודעתן של הדמויות האחרות. אם בחרת במספר דמות, עריכה ספרותית תציג בפניך אפשרויות שונות לארגן את חומרי העלילה, כדי לשמור על המתח וליצור עניין בקורא.

עריכה ספרותית – האם המספר מהימן?

בין שבחרתם במספר דמות ובין שבחרתם במספר חיצוני יודע כל, למידת מהימנותו של המספר יש חשיבות רבה לעיצוב העלילה, למסר שאתם רוצים להעביר ולציפיות הקורא. עריכה ספרותית בוחנת את אופיו של המספר מכל ההיבטים ואת מהימנותו. מספר בלתי מהימן הוא מספר שאינו מוסר את כל האמת. ייתכן שהמספר הוא מטורף, ילד, שקרן או אדם בעל אינטרסים שונים, למשל, הוא מבקש לשכנע את הקורא בתמימותו או בניקיון כפיו. אולם מספר בלתי מהימן, יכול להיות משכנע מאוד.

עריכה ספרותית – עד כמה יכול להיות משכנע מספר בלתי מהימן?

אחת הדוגמאות הקלסיות המפורסמות ביותר של מספר בלתי מהימן משכנע, הוא המספר של יצירת המופת ״לוליטה״ מאת ולאדימיר נאבוקוב. המספר בגוף ראשון, גיבור הרומן, הומברט הומברט, הוא פדופיל ערמומי. אולם הוא מנסה לעורר אמפתיה בלב הקוראים ומציג את עצמו כאדם תרבותי ומשכיל, נדיב ורומנטי, ואת לוליטה כנערה גסת רוח ושטחית בת שתים־עשרה המפתה אותו בערמומיות ומנצלת אותו. הומברט הומברט הוא גיבור כה משכנע, שהיו מבקרים שנחפזו להגן עליו. ב־1958 כתבה דורותי פרקר שהרומן מתאר את סיפורו המרתק והמייסר של גבר אנין ותרבותי שיכול להתאהב רק בילדות קטנות. את לוליטה תיארה כיצור קטן, נורא ואנוכי. כעבור שנה כתב הסופר רוברטסון דיוויד, כי הרומן לא מתאר ילדה שמבוגר ערמומי מנצל אותה, אלא ילדה מושחתת שמנצלת מבוגר חלש.

עריכה ספרותית – הקול המוביל את הקוראים – סיכום

המספר הוא הקול המוביל את הקורא בנתיביה השונים של העלילה ומתווך בין הקורא לבין העולם המיוצג ביצירה. עריכה ספרותית בוחנת בקפדנות את המספר ואת התוכן שהוא מוסר בהתאם לסוגו למידת מעורבותו בעלילה. עריכה ספרותית בוחנת אם המספר שבחרתם ואופיו מתאימים לסיפור שכתבתם, לעיצוב העלילה, לחידוד המסר ועוד. עריכה ספרותית בוחנת את מידת המעורבות של המספר שבחרתם בסיפור. קיימים שני סוגים מרכזיים של מספרים: מספר יודע כל ומספר דמות. עריכה ספרותית בודקת את עקביות המספר ומציגה אפשרויות שונות לארגן את חומרי העלילה, כדי לשמור על המתח וליצור עניין בקורא. בין שבחרתם במספר דמות ובין שבחרתם במספר חיצוני יודע כל, למידת מהימנותו של המספר יש חשיבות רבה לעיצוב העלילה, למסר שאתם רוצים להעביר ולציפיות הקורא. עריכה ספרותית בוחנת את אופיו של המספר מכל ההיבטים ואת מהימנותו.


עוד בנושא עריכה ספרותית




עריכה ספרותית | הקול המוביל את הקוראים



bottom of page