top of page
  • תמונת הסופר/ת נירית צארום | עריכת ספרים | עריכה ספרותית, עריכה לשונית

עריכת ספרים: עריכה ספרותית לספר שכתבת

כתבת ספר והחלטת להוציאו לאור. האם לפנות אל עורך ספרותי או אל עורכת ספרותית העובדים עם הוצאות הספרים המסורתיות או אל עורכים עצמאיים?


האם לפנות אל עורכים העובדים עם הוצאות ספרים או אל עורכים מקצועיים | NIRITEXT
עריכת ספרים: מי יערוך את הספר שכתבת


כדי לערוך את הספר שכתבת באפשרותך לפנות אל עורך ספרותי או אל עורכת ספרותית העובדים עם הוצאות ספרים או אל עורכים עצמאיים. כדי לקבל חוות דעת על עבודתך אפשר לפנות אל בני משפחה ואל חברים. למען האמת, אין דרך אחת לערוך את כתב־היד שלך ולהוציאו לאור כספר. יש דרכים רבות לערוך ספר ואנשים רבים יכולים לסייע לך בכך: עורכי ספרים, קוראי בטא ועוד.

הוצאות לאור מסורתיות מעסיקות עורכים מטעמן. כל כתב־יד עובר לפני הוצאתו לאור שלושה סבבי עריכה: עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה. כיום ספרים רבים רואים אור בהוצאה עצמית של המחבר. הבחירה בהוצאה עצמית משאירה בידך את כל הזכויות ומאפשרת לך לבחור עורך או עורכת שיערכו את ספרך ומעורבות בכל שלבי העריכה.

עריכה ספרותית מקצועית

אם הגעת אל המסקנה שהספר שלך צריך לעבור עריכה ספרותית מקצועית, כדאי לשכור עורך או עורכת מומחים בעלי ידע עשיר מוכח בשני תחומים: עריכה וספרות. אין תחליף לעומק הידע ולניסיון שעורך או עורכת ותיקים מביאים עימם.

כמובן, יש לך אפשרות לפנות להוצאות המסורתיות המעסיקות עורכים ספרותיים. ביכולתך גם לפנות אל עורך או עורכת עצמאיים לשם עריכה ספרותית. עורכים ספרותיים מומלצים רבים עבדו בעבר בהוצאות ספרים מוכרות והיום הם עורכים בעלי עסק מצליח לעריכת ספרים מקצועית.

יתרה מזאת, מחיר עריכה ספרותית אצל עורך או עורכת עצמאיים, נמוך יותר מהמחיר שיגבו ממך הוצאות הספרים בעבור עריכה ספרותית של הספר שלך. פנייה אל עורכים ספרותיים עצמאיים תחסוך לך את דמי התיווך בינך לבין העורך או העורכת, הגרפיקאי ובית הדפוס. לכן מחיר עריכה ספרותית ולשונית מקצועית אצל עורך ספרותי או אצל עורכת ספרותית עצמאיים זול יותר ממחיר עריכה ספרותית ולשונית בהוצאות המסורתיות. נוסף על כך, אין תחליף לזמינות של עורך ספרותי עצמאי לכותבים, המפקידים בידיו את כתב־היד שלהם. עריכת ספר באמצעות פנייה אל עורכת ספרותית או אל עורך ספרותי עצמאיים מומלצת בייחוד, אם זה ספרך הראשון.

עריכה ספרותית עצמית

עריכה עצמית של הספר שלך היא די מובנת מאליה; אחרי הכל, מי מכיר טוב ממך את הספר שכתבת? עריכה עצמית של הספר, משמעותה קריאות חוזרות של כתב־היד במטרה לבחון את הפתיחה, האם היא מעניינת? לזהות את החורים בעלילה, את החזרות ואת הקפיצות הסגנוניות, את הדובר, שהוא הקול המוביל את הקוראים, לבחון אם עיצבת דמויות משכנעות, את תפקודן בעלילה ואת העלילה כולה.

ייתכן שיהיה לך קושי מסוים לאתר אותם, דווקא משום שכבר קראת את כתב־היד שלך שוב ושוב ויש לך היכרות אידאית של כתב־היד שלך. עם זאת עריכה ספרותית ראשונית עצמית יכולה להוזיל את מחירה של עריכה ספרותית מקצועית. כדי לתת לך כלים לעריכה עצמית ראשונית של כתב־היד שלך כתבתי מאמר: איך לערוך בכוחות עצמך את הספר שכתבת.

בכל זאת, כדאי לקחת בחשבון עובדה שככותבים איננו אוהבים להודות בה, אנו מתקשים לבחון את הספר שכתבנו אובייקטיבית. הסיבה לכך, יש לנו היכרות אידאית מצוינת עם כתב־היד שלנו. לכן, אם ברצונך לערוך את הספר שלך כדי שלמות, כדאי לך לשכור עורך או עורכת. אבל אם ברצונך לערוך בכוחות עצמך את כתב־היד שלך לספר, כדאי לך לקרוא את כתב־היד שלך שלוש פעמים: פעם אחת – כדי לערוך אותו עריכה ספרותית, פעם שנייה כדי לערוך אותו עריכה לשונית ופעם שלישית כדי להגיה אותו. במאמר: תהליך עריכה ספרותית: שלבים ומחירים, תוכל למצוא מידע רב על לקטורה, עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה.
כמו כן יש בידך אפשרות לערוך את הספר שלך עריכה עצמית לפני מסירתו לעורך ספרותי או לעורכת ספרותית, להסתייע בקוראי בטא שיעברו על כתב־היד שלך ויעירו הערות או לקבל חוות דעת ספרותית מקצועית בתשלום. דרך זו מבטיחה שכתב־היד שלך יעבור עריכה ספרותית מקיפה וגם עשויה לחסוך לך כסף – ככל שהספר שלך יהיה בהיר ומאורגן – התשלום עבור עריכה ספרותית מקצועית יהיה זול יותר.

קוראי בטא

גם אם עריכת ספרים אינה תחום מומחיותם, קוראי בטא יכולים לסייע לך לערוך עריכה ספרותית את הספר שלך. לרוב אינם מחליפים עורך ספרותי או עורכת ספרותית, אולם הם יכולים לתת משובים אובייקטיביים יותר לכתב־היד שלך. בתהליך עריכת הספר שלך עריכה ספרותית, אפשר להתייחס קוראי בטא כאל מקבילה ספרותית של קבוצת מיקוד אלו הם הקוראים העתידיים של הגרסה המוקדמת של ספרך. הם כנראה לא יערכו את הספר שלך עריכה ספרותית ולשונית מקצועית, אבל יוכלו להצביע על נקודות התורפה בכתב־היד שלך ולהציע לך דרכים לערוך אותו.

אף שקוראי בטא אינם עורכים ספרותיים, הם יכולים להצביע על נושאים ועל סוגיות שלא הבחנת בהם או לא רצית להתייחס אליהם, כשערכת את הספר עריכה ספרותית, כגון דמויות ״שהלכו לאיבוד״, קו עלילה לא בהיר או תיאורים לא עקביים. קורא בטא שאינו עורך ספרותי מקצועי, כנראה לא יבחין בכל טעות קטנה, אבל הוא יוכל להציג לך בצורה טובה למדי את התמונה הגדולה.

קוראי בטא של ספרך יכולים להיות חברים וחברות, בני משפחה ואנשים שפגשת בסדנה לכתיבה. ויש אפשרות נוספת – להיעזר קוראי בטא מקצועיים בתשלום. קוראי בטא מקצועיים, לרוב עורכים, יסרקו את הספר שלך בזהירות ויתנו לך חוות דעת ספרותית כנה יותר שתסייע לך לערוך עריכה ספרותית את הספר שלך.

בכל מקרה כדאי שזוג עיניים נוסף יעבור על כתב־היד שלך, לפני שתמסור אותו לעריכה ספרותית.


NIRITEXT | עריכה ספרותית לספר שכתבת





bottom of page