נירית צארום | עריכת ספרים | עריכה ספרותית, עריכה לשונית

5 דקות

תהליך עריכה ספרותית: שלבים ומחירים

עודכן ב: פבר 8

תהליך עריכה ספרותית לרומנים, ספרי מתח ועוד, כולל ארבעה שלבים: לקטורה, עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה. מחיר עריכה לסוגיה השונים נקבע על־פי אורך הטקסט ורמת העריכה הנדרשת. במאמר זה אציג את השיטה המקובלת לחישוב מחירי עריכה, את שלבי העריכה שעובר ספר לפני יציאתו לאור ואת מחיריהם של לקטורה, עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה. אם ברצונך לערוך ספר ילדים, המידע הנחוץ לך נמצא במאמר: עריכת ספרים: עריכת ספרי הילדים.

איך לחשב מחירי עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה

אמת המידה המקובלת לקביעת אורכו של הטקסט היא גיליון דפוס או בקיצור ג״ד. גיליון דפוס הוא גיליון גדול בן 8 או 16 עמודים המודפסים על-פי תוכנית מסוימת. כשמקפלים את גיליון באופן נכון מתקבל קונטרס של עמודים עוקבים. ספר מורכב מכמה קונטרסים המחוברים זה לזה בכריכה.

גיליון דפוס מונה 24,000 תווים כולל רווחים, שהם בערך 4,200 מילים. תו הוא כל אות וכל סימן פיסוק. מחירי עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה מחושבים על-פי מספרם של גיליונות הדפוס.

כמה גיליונות דפוס מונה כתב־היד שלי?

כדי לדעת כמה גיליונות דפוס כולל כתב־היד שלך, יש לשמור אותו בקובץ Word. הקלקה על הלשונית כלים תציג לך כמה אפשרויות. הבחירה באפשרות ספירת מילים תעביר אותך אל חלונית ובה מידע על הקובץ שלך: מספר עמודים, מספר מילים, תווים ללא רווחים, תווים עם רווחים, פסקאות ושורות.

אם נחלק את מספר התווים ללא רווחים ב־24,000 נקבל את מספר גיליונות הדפוס שכתב היד שלך מונה. לדוגמה: כתב־היד שבתמונה מונה 279,661 תווים כולל רווחים, אם נחלק אותו ב־24,000 תווים כולל רווחים נקבל בערך 11.65 גיליונות דפוס. זבו הבסיס לחישוב עלות לקטורה, עריכה לשונית, עריכה ספרותית והגהה של כתב־יד.

אם הסתבכת, אוכל לחשב בשבילך כמה גיליונות הדפוס כתב־היד מונה ולשלוח לך הצעת מחיר. אפשר לשלוח אליי את כתב־היד דרך המייל: nirit310@gmail.com. אפשר גם להתכתב איתי דרך הווטסאפ:

055-8822-045

האם כדאי לפצל את העבודה ולתת אותה לעורכים שונים?

פיצול העבודה בין עורכים שונים יכול להעניק לך נקודות מבט שונות על הטקסט. עורכי ספרים, בייחוד עורכי ספרות, נבדלים זה מזה מבחינת גישותיהם אל הטקסט, ניסיונם בעריכה ספרותית, טיב ההיכרות שלהם עם עולם הספרות, הידע שרכשו במהלך השנים והחיבור שלהם שלהם לכתב־היד שלך. ייתכן שנושא הספר שלך ידבר מאוד אל ליבה של עורכת ספרותית אחת ולא יעניין כלל עורכת ספרותית אחרת. לטיב הקשר בינך לבין עורך או עורכת הספר שלך, יש חשיבות רבה מאוד. לכן כתבתי את המאמר: עריכה ספרותית: לעבוד עם עורכת ספרותית או עם עורך ספרותי.

אם תבחר בי כעורכת הספר שלך:

מחצית ממחיר הלקטורה יקוזז ממחיר העריכה ספרותית. הסיבה, לקטורה מחייבת קריאה קפדנית של כתב־היד, זהו שלב מקדים לכל סוגי העריכה: עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה. אם כבר קראתי את כתב־היד שלך ואני מכירה אותו היטב אוכל לדלג על שלב זה ולערוך אותו מייד.

1. מחיר עריכה ספרותית כולל עריכה לשונית ושלושה סבבי הגהה. כפי שתקראו בקורות החיים שלי אני בעלת תואר ראשון ושני בספרות מטעם אוניברסיטת ת״א. במהלך שנות לימודיי ולאחריהן רכשתי ידע עשיר בספרות לסוגותיה. כמו כן, סיימתי בהצטיינות לימודי עריכה לשונית באוניברסיטת ת״א. לכן כאשר אני עורכת כתב־יד, אני בוחנת אותו הן כעורכת ספרות הן כעורכת לשון.

2. מחיר עריכה לשונית כולל שלושה סבבי סבבי הגהה. עריכה לשונית כוללת תיקון שגיאות כתיב וטעויות הקלדה. לא תמיד ניתן לאתר את כולן בסבב אחד של עריכה לשונית. כדי להימנע מהן, כל עריכה לשונית כוללת שלושה סבבי הגהה.

לקטורה, עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה

בחלק זה של המאמר, אציג מידע על שלבי העריכה השונים: לקטורה, עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה ואת מחיריהם. אך זהו מידע חלקי, משום שטרם קראתי את כתב־היד שלך. ייתכן שאקרא את כתב־היד שלך ואסיק, כי דרושה עריכה לשונית בלבד או עריכה ספרותית קלה. הדבר ישפיע, כמובן, על המחיר. עם זאת המחירים שיוצגו כאן יעניקו לך מושג כללי על מחירי עריכה ועל טיבם של השלבים השונים שהספר שכתבת יעבור לפני שיראה אור. כדאי לבחור עריכה מתאימה לספר שכתבת.

לקטורה – חוות דעת ספרותית

חוות דעת ספרותית מקצועית מאפשרת לכותב ולכותבת לקבל תמונת מצב של כתב־היד שלהם: האם הוא זקוק לעריכה? מה סוג העריכה הנדרשת? עריכה ספרותית או עריכה לשונית. ייתכן שאין צורך לערוך עריכה ספרותית או עריכה לשונית את כתב־היד. אולי הוא זקוק להגהה בלבד. זהו מצב נדיר מאוד, כל ספר הרואה אור בהוצאה מכובדת עובר לפחות שלושה סבבי עריכה והגהה.

ייתכן גם שכתב־היד שלך עדיין אינו בשל לעריכה ויש לפתח את העלילה או את הדמויות. הן עריכה ספרותית הן עריכה לשונית, מתייחסות ללשונו של הטקסט, לכן הן נעשות רק אחרי שכתב־היד הושלם. חוות דעת ספרותית מקצועית היא מסמך הבוחן מנקודת מבט חיצונית את העלילה, את הדמויות, את האינטראקציה ביניהן, את המספר ועוד.

כמה מן השאלות שאני שואלת את עצמי במהלך קריאת כתב היד:

האם המספר מהימן?

האם הדמויות משכנעות?

האם הפתיחה מעניינת?

האם הדיאלוגים מעוררים מתח?

כיצד מדברות הדמויות?

האם העלילה מהודקת?

האם העלילה מסקרנת את הקוראים?

לקטורה טובה היא לקטורה מועילה הכוללת נקודות לשימור ולשיפור, ומעניקה לכותב או לכותבת משוב מקצועי.

מחיר לקטורה:

ארבעה גיליונות דפוס ראשונים – 250 ש״ח לגיליון דפוס

גיליון דפוס חמישי ואילך – 100 ש״ח לגיליון דפוס

עריכה ספרותית

עריכה ספרותית נעשית בהקשבה לקולו הייחודי של הכותב, למסרים שהוא מבקש להעביר לקורא, לעלילה ולדמויות המאכלסות את העלילה. עריכה ספרותית בוחנת את רצף העלילה ומארגנת את רכיביה כך שלא יווצרו בה חורים. חורים בעלילה יכולים להיווצר מסיבות שונות, למשל:

  • המידע שנמסר לקורא שאינו מתיישב עם המידע שנמסר לו בשלב מוקדם יותר.

  • כאשר דמות פועלת באופן שלא מתאים לאופי שהענקת לה.

  • כאשר לאירוע המתרחש בעלילה, אין שום הנמקה הגיונית.

  • כאשר יש קפיצות לאירועים מאוחרים יותר.

אבל לעיתים קפיצות בעלילה משרתות את העלילה ויוצרות עניין אצל הקורא.

עורכת ספרותית בוחנת את הפתיחה של הסיפור ועורכת אותה כך שתסקרן את הקוראים. לעריכת הפתיחה יש חשיבות רבה, משום שהיא זו שתכריע אם הקורא ירצה לקרוא אותו ויהיה מוכן לרכוש אותו. עריכה ספרותית מחדדת את העלילה ומעצבת את הדמויות, כך שהקוראים יזדהו איתן וירצו לדעת מה יעלה בגורלן, היא בוחנת את הדיאלוגים שכתבת ואת המספר. עם זאת, תפקידם של עורך ספרותי ושל עורכת ספרותית הוא לאזן ולתווך בין קולו של המחבר לבין הקריאוּת של הטקסט.

עריכה ספרותית לכתב־יד המונה למעלה מחמישה גיליונות דפוס, כוללת לפחות שלוש פגישות עריכה המתקיימות דרך הזום. בכל חודש יישלח אליכם חלק מכתב היד הערוך, להתרשמותכם. בפגישת שתיערך לאחר משלוח כל חלק ערוך אהיה קשובה לשאלות, אם יתעוררו, ולהערות. פגישות אלה נועדו לתת לכם מידע על התקדמות העריכה ועל טיבה. עם זאת, זוהי אינה העריכה הסופית. כל כתב־יד נערך פעמיים – ברצף וממבט על, כלומר, עריכת כתב־היד כמכלול.

מחיר עריכה ספרותית לגיליון דפוס, נע בין 1,000 ש״ח ל־1,500 ש״ח, תלוי ברמת העריכה הנדרשת.

עריכה לשונית

עריכה לשונית נעשית אחרי עריכה ספרותית. מטרתה של העריכה הלשונית היא להפוך את הטקסט שלך לטקסט קולח בהיר. עריכה לשונית בוחנת את מבנה המשפט, את אוצר המילים שהשתמשת בו, את המשלב הלשוני של הדמויות השונות בספר שכתבת ועוד. עריכה לשונית בוחנת אף את החלוקה לפסקאות: מהם משפטי המפתח ואם חילקת את הטקסט שלך לפיהן.

עריכה לשונית נעשית לאחר עריכה ספרותית

עריכה לשונית לטקסט ספרותי שונה מעריכה לשונית למאמר מבחינות רבות אחת מהן, התייחסות לדו־משמעות. משפט המשתמע לשני פנים, עשוי להמחיש בטקסט ספרותי מורכבות – קריאות שונות של הסיטואציה המובאת בעלילה, אינטרפרטציות אפשריות שונות ועוד. משפט כזה אינו תקני במאמר מדעי. לכן, עריכה לשונית לטקסט ספרותי כפופה לעריכה ספרותית, עליה להדגיש את הרעיונות שברצונך להעביר על־ידי פיסוק נכון ואוצר מילים מתאים. מסיבה זו לא כל עורך לשוני יכול לערוך ספרות.

מחיר עריכה לשונית לגיליון דפוס, נע בין 650 ש״ח ל־1000 ש״ח.

הגהה

הגהה נעשית לאחר שכתב־היד עבר עריכה ספרותית ועריכה לשונית. הגהה נעשית תוך קריאה זהירה ואיטית של הטקסט במטרה לאתר רווחים כפולים, טעויות פיסוק, הקלדה ועוד. כל ספר עובר לפחות שלושה סבבי הגהה, כדי להבטיח שלא נפלה בו אף טעות. ההגהה האחרונה נעשית לאחר שהספר מעומד על־ידי הגרפיקאית ולפני ירידתו לדפוס, על קובץ PDF. זאת משום שבכל שלב מהשלבים שעובר ספר לפני יציאתו לאור עלולות ליפול שגיאות. אנו רוצים לאתר אותן לפני שהספר יודפס.

מחיר סבב הגהה לגיליון דפוס 250 ש״ח.

לקבלת הצעת מחיר לעריכת הספר שכתבת, רומן, ספר מתח או סיפור חיים, אפשר לפנות אליי דרך האימייל: nirit310@gmail.com או דרך הוואטסאפ: 055-8822-045.