top of page
מהי חוות דעת ספרותית מקצועית
עריכה ספרותית של ספרי ילדים

עריכה ספרותית מעלה יצירה ספרותית לגבהים חדשים ואף מבטיחה, שהקול האישי שלך יישמע והספר שלך ייקרא בעניין רב!

מעבר לכישרון, מלאכת הכתיבה דורשת מסירות רבה ומיומנות כתיבה. אולם גם הסופרים המוכשרים ביותר זקוקים לעזרה בשלב מסוים, כאן נכנסת לתמונה עריכה ספרותית. בכוחה של עריכה ספרותית לחדד את הכתיבה ולשפר אותה. למעשה עריכה ספרותית מלטשת את תוכן היצירה שכתבת ואת סגנונה. מעבר לתיקון שגיאות כתיב ודקדוק, עריכה ספרותית מזקקת את היצירה והופכת אותה זורמת ובהירה.

איך עריכה ספרותית יכולה לסייע לך?

עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה
  • עריכה ספרותית כוללת ניתוח ועדכון מעמיק של יצירה כתובה. היא מתמקדת בטון, במבנה, בסגנון ובזרימה הסיפורית שלה. יתרונותיה של עריכה ספרותית הם:

  • שיפור הסיפור:  עריכה ספרותית משפרת את הסיפור הכולל ואת המבנה הנרטיבי של קטע כתיבה. עריכה ספרותית מנתחת את העלילה, מפתחת את הדמויות, את הקצב ואת הנושאים שכתב־היד שלך עוסק בהם. עריכה ספרותית מבטיחה שהסיפור של יהיה סיפור מרתק שימשוך קוראים.

  • חידוד סגנון הכתיבה: עריכה ספרותית מחדדת את סגנון הכתיבה של המחבר בהקפדה על עקביות, על קוהרנטיות, לאורך היצירה. עריכה ספרותית משפרת את השימוש בשפה, בדיאלוגים ובתיאורים, כדי ליצור קול ייחודי שובה לב. 

  • פיתוח דמויות ועקביות: עריכה ספרותית מתמקדת בפיתוח דמויות מעוגלות היטב ומעוררות הזדהות. עריכה ספרותית מקפידה שהמניעים והאינטראקציות שלהן עם דמויות אחרות, יהיו עקביים, כדי להפוך אותן אמינות ומושכות.

  • שיפור העלילה והמבנה: עריכה ספרותית מסייעת למחבר לזהות בעיות בעלילה, בקצב ובמבנה של היצירה ולפתור אותן. עורכת ספרותית מזהה חורים בעלילה שאינם משרתים אותה, ותיאורים ארכניים שאינן מקדמים את העלילה.

  • שיפור סגנון ושפה: עריכה ספרותית מחדדת את סגנון הכתיבה של המחבר ומדייקת את השימוש בשפה, במטאפורות, בדימויים ובאמצעים ספרותיים. מטרתה ליצור חווית קריאה עשירה, מעוררת וסוחפת.

  • משוב והכוונה:  עריכה ספרותית מספקת משוב והכוונה חשובים לסופרים ועוזרת להם לשפר את כישורי הכתיבה שלהם. עורכת ספרותית מציעה ביקורת בונה והצעות לשיפור היצירה ועוזרת לסופרים לפתח את קולם הייחודי.

  • מוכנות לפרסום:  עריכה ספרותית מכינה כתבי־יד לפרסום בהקפדה על עמידה בסטנדרטים של הסוגה הספרותית ובציפיות של קהל היעד. היא מסייעת ללטש את היצירה ומגבירה את סיכויי ההצלחה שלה להתקבל בהוצאות לאור.
     

NIRITEXT | הוצאה לאור של הספר שכתבת

כל סופר וסופרת זקוקים לשירותיהם של עורכי ספרים כדי שיערכו את ספריהם עריכה ספרותית, עריכה לשונית ובסופו של התהליך, הגהה.

כל ספר הרואה אור בהוצאות מכובדות עובר עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה. אפילו כותבים של רבי־מכר אינם עורכים את ספריהם לגמרי בעצמם. לכן פנייה אל עורך ספרותי או אל עורכת ספרותית לרוב תהיה ההשקעה הטובה ביותר בספר שלך. אבל לפני כן כדאי ללמוד עוד על עריכת ספרים, כדי לבחור עריכה מתאימה לספר שכתבת.


אני זמינה במייל: 
nirit310@gmail.com  ובטלפון: 055-8822-045. אפשר גם למלא את הפרטים מטה ואצור איתך קשר בהקדם.

תודה!

NIRITEXT | עבודה עם עורכת ספרותית

עבודה עם עורכת ספרותית

 עריכה ספרותית היא חלק מכריע בתהליך הכתיבה. אך לעתים קרובות מתעלמים ממנה או ממעיטים בערכה. כותבים רבים מאמינים שכתב־היד שלהם מושלם ואינם רואים צורך בחידוד נוסף של העלילה, ובפיתוח הדמויות, כדי לוודא שהוא קוהרנטי ומרתק. אולם עריכה ספרותית יכולה להעלות יצירה לגבהים חדשים. למעשה, עריכה ספרותית היא חלק מכריע בתהליך הכתיבה. העבודה עם עורך ספרותי או עם עורכת ספרותית, מחדדת את המבנה והקצב של הסיפור והופכת אותו מרתק יותר. עורכים ספרותיים מקצועיים יכולים גם לשפר את התפתחות הדמויות, להבטיח שהן עקביות. לאורך הקריאה הקורא יבחין אותן זו מזו ויזהה כל אחת מהן על פי סגנונה הייחודי. עריכה ספרותית תביא את הדמויות להיראות כמעט אמיתיות.

עריכה  ספרותית שמתאימה לסגנון שלך

עריכה ספרותית שמתאימה לסגנון שלך

עריכה ספרותית מעולה מותאמת לסגנון הכתיבה שלך. עורכים ספרותיים מומחים ישמרו על הנימה שבה תיארת את האירועים בכתב־היד, ויבחרו עריכה ספרותית מתאימה לספר שכתבת.

מבחינה זו עריכה ספרותית שונה מעריכה לשונית. בנושא זה אני ממליצה לקרוא את המאמר: 
עריכת ספרים: עריכה ספרותית, עריכה לשונית ובלשנות.

עריכה ספרותית מעשירה את הלשון, מחדדת את ההתרחשויות שתיארת ואת עיצובן של הדמויות. תפקידה של עריכה ספרותית הוא ללטש את היצירה על מרכיביה: עלילה, דמויות, שפה ועוד. אבל תפקידה החשוב ביותר
לשמור על הקול האישי שלך.


גם אם נראה לך שכתב־היד שלך שלם ואינו צריך לעבור עריכה ספרותית יסודית, כדאי לך
 לפנות אל עורכת ספרותית או אל עורך ספרותי כדי לקבל חוות־דעת ספרותית מקצועית על כתב־היד שלך. 
 

"נירית צארום היא עורכת לשונית מקצועית מצוינת – אינטיליגנטית, רהוטה,יצירתית ורחבת אופקים. נהניתי לעבוד עימה, היא גילתה סבלנות ורגישות והייתה קשובה לבקשותיי המיוחדות." 

יעל שומרון | קרן שכ״ל

"נירית צארום תיקנה ושייפה את כתב־היד והפכה אותו לפנינה קריאה וזורמת. על הדרך ובלי מאמץ ניכר ערכה את ספרי. הבינה, חידדה, ודייקה את מחשבותיי ואת מה שניסיתי להעביר אל הכתב."

מרים מנגד | כי זה קול האדם

"התרשמתי מאוד מעבודתה המקצועית, האיכותית והמדוקדקת. לכבוד הוא לי, להמליץ על נירית צארום כעורכת לשונית היודעת היטב את דרישות המקצוע, ועושה את עבודתה על הצד הטוב ביותר."

ד״ר תמר לביא | חמדת הדרום

בין עריכה ספרותית לבין עריכה לשונית

מעבר לידיעת הלשון העברית על כלליה ועל חוקיה, עריכה ספרותית מחייבת ידע עשיר בספרות לסוגותיה.

רק עורכת לשונית בעלת ידע מקיף בספרות, תדע לשלב בין חוקי השפה העברית לשפת הספרות.  כדי לבטא הלכי רוח ומצבי נפש מורכבים ולהציג דמויות חריגות או יוצאות דופן, לעיתים נדרשת חריגה מכללי הלשון.


עריכה ספרותית תמיד מקדימה עריכה לשונית, משום שהיא בוחנת את עיצוב הדמויות, את העלילה ועוד. עריכה ספרותית עוסקת בתוכן כתב־היד. רק אחרי עריכה ספרותית, נעשות עריכה לשונית והגהה.

עורכי ספרות בעלי ידע מקיף בתחום הספרות מפעילים שיקול דעת באשר לעיצוב הדמויות, עיצוב העלילה ושמירה על הקול האישי של הכותב. עוד בנושא זה אפשר לקרוא במאמר:
עריכת ספרים: עריכה ספרותית, עריכה לשונית ובלשנות.


 

NIRITEXT | מה בין עריכה ספרותית לבין עריכה לשונית
NIRITEXT | עריכה ספרותית מלאה

עריכה ספרותית מלאה

הקפדה על שלבי עריכה אלה, מבטיחה שהספר שלך יראה אור בגרסתו הטובה ביותר.

עריכה ספרותית  מלאה לכתב־יד כוללת: לקטורה, חוות דעת ספרותית מקצועית על הספר שלך, עריכה ספרותית, עריכה לשונית ושלושה סבבי הגהה.למעשה אלו הם ארבעה שלבים בתהליך העריכה וההוצאה לאור של כל ספר. 

עם זאת, כדי להוזיל עלויות, אני מציעה לך לנסות  לערוך את הספר שלך בכוחות עצמך תחילה. 

"נירית צארום, עורכת ספרותית ולשונית מוכשרת בצורה בלתי רגילה, נעימה, קשובה מאוד בתהליך.  כל תיקון, סיעור מוחות והארה של נירית, תרמו להתפתחות נהדרת של ספר הילדים שכתבתי: אבקת הקסמים."

ליהי דואני | אבקת הקסמים

"התואר ׳אשפית מלים׳ נכתב על נירית צארום וראוי להצמיד לו מונח המתאר את תודעת השירות הגבוהה שלה.

כל הערה שלה, כל תיקון והארה מצידה שיפרו את כתב היד שלי והקפיצו אותו בכמה רמות." 

כרמל כהן | ארכימדס וההרפתקה בחצר

"נירית צארום ערכה את ספרי השני: ׳צרעה מנדרינית׳. נירית היא עורכת ספרותית ועורכת לשונית מקצועית מאוד, חברה טובה ואישה חכמה מאוד. הרגשתי שהיא מתחברת לספר. וזה מה שסופר צריך."

אלירן מימון | צרעה מנדרינית

עריכה ספרותית | עורכת ספרותית מקצועית | NIRITEXT

העצמת כישורי הכתיבה: אם זהו הספר הראשון שכתבת, נוסף על שיפור כתב־היד שלך, חידוד העלילה, המסרים והדמויות, עריכה ספרותית תעצים את כישורי הכתיבה שלך ותקנה לך ידע יקר ערך ומיומנויות שיסייעו לך לכתוב את הספר הבא שלך. על השלבים בתהליך הוצאה לאור של ספר ועל האפשרויות השונות כתבתי באריכות כאן: עריכה, עימוד, הדפסה, והפצה – איך להוציא לאור ספר?

עם זאת, לפני מסירת כתב־היד לעריכה ספרותית מקצועית, אני ממליצה לך לנסות לערוך אותו בכוחות עצמך. מחיר עריכה ספרותית לכתב־יד נקבע לא רק על פי האורך שלו אלא גם על פי מידת העריכה הנדרשת. ככל שכתב־היד שלך, יהיה מהודק וכתוב היטב, התשלום עבור עריכה ספרותית יקטן. כדי לסייע לך כתבתי את המאמר: איך לערוך בכוחות עצמך את הספר שכתבת?

גם סופרים ידועים מוציאים לאור את ספריהם רק אחרי שאלה עברו עריכה ספרותית, עריכה לשונית והגהה על־ידי עורכי ספרים מנוסים: עורכים ספרותיים, עורכים לשוניים ומגיהים.

באפשרותך לפנות אל עורך ספרותי או אל עורכת ספרותית העובדים עם הוצאות ספרים, אל עורכים עצמאיים ואל בני משפחה וחברים, כדי לקבל חוות דעת על עבודתך. למען האמת, אין דרך אחת לערוך את כתב-היד שלך ולהוציאו לאור כספר אלא דרכים רבות
ואנשים רבים יכולים לסייע לך בכך, כמו עורכי ספרים, קוראי בטא ועוד.

מהי חוות דעת ספרותית מקצועית?

NIRITEXT | נירית צארום עורכת ספרות ולשון

עריכה ספרותית יכולה להתחיל ממתן חוות דעת.  חוות דעת ספרותית היא גם השלב הראשון בליווי כתיבה.

חוות דעת ספרותית נכתבת לאחר קריאה יסודית של כתב־היד ושימת לב קפדנית למספר וללשונו, לעיצוב הדמויות ולארגון העלילה. חוות דעת ספרותית היא מסמך המשקף לך, כיצד קורא חיצוני מבין את הסיפור או הספר שכתבת; אילו מחשבות, רעיונות, חוויות ותפיסות עולם עולים מן הספר או מן הסיפור? למי הוא מיועד, איך ללטש את מסריו ועוד. 

חוות דעת ספרותית כוללת יכולה לתת לך מושג על האופן שבו כתב־היד שלך יתקבל בהוצאות ספרים ואף יותר מזה – המלצות לשיפורו. בחוות דעת ספרותית נכללות המלצות לשיפור הטקסט המותאמות לכותבים: כיצד לחדד את התמות, איך לארגן את העלילה כיצד לעצב דמויות אמינות או לחזק את אמינותן ועוד. קרא עוד על הנקודות שחוות דעת ספרותית מקצועית מתייחסת אליהן בדף לקטורה חוות דעת.

עריכה ספרותית דרך הזום

עריכת ספר הכוללת: עריכה ספרותית, עריכה לשונית ושני סבבי הגהה לפחות, אורכת  חודשים. עריכת כתב־יד המונה מעל 60,000 מילים יכולה לארוך אף שנה. במהלך עבודתי כעורכת ספרות ולשון, ראיתי עד כמה חשוב לכותבים לקבל מידע  על עריכת הספר שכתבו, גם אם התהליך טרם הושלם.  אף שבחרו בקפידה עורכת ספרותית או עורך ספרותי, שאלות רבות מנקרות בראשם, הנה שלוש מהן:

  • האם עריכה ספרותית תשנה את סדר העלילה, את הדמויות, את הרעיונות?

  • האם בתהליך עריכה ספרותית, העורכת תחליט להשמיט דמויות מפתח?

  • האם עריכה ספרותית תשנה את הסגנון האישי שלי?​

 

NIRITEXT | עריכה ספרותית דרך הזום

כדי לענות על שאלות אלה ועל שאלות רבות נוספות, מדי חודש אני שולחת  לכותבים פרקים שנערכו להתרשמותם. לאחר מכן נערכת פגישת זום שבה אנו עוברים יחד על הטקסט. במהלך הפגישה אני מדייקת את העריכה לטעמם, עונה על השאלות ומתייחסת להערות ולהארות. פגישות אלה נועדו לתת לכותבים  מידע על התקדמות העריכה ועל טיבה. עם זאת, זוהי אינה העריכה הסופית. כל כתב־יד נערך פעמיים – ברצף וממבט על, כלומר, עריכת כתב־היד כמכלול.

עריכה ספרותית לספרי ילדים

עריכה ספרותית של ספרי ילדים מתווכת בין עולמו של הכותב המבוגר לעולמו של הקורא הילד.

עם זאת היא מעשירה את הלשון ובוחנת את מהימנות המספר, את מורכבות העלילה ועוד. נוסף על  ההבדל הבסיסי בין עולמם של המבוגרים לעולמם של הילדים, יש לזכור כי אורח החיים של הילדים בימינו שונה  מאורח החיים שלנו בילדותינו  לרבים מהילדים כיום יש טלפונים סלולריים, טאבלטים וגישה לאינטרנט.

יתרה מזאת, במרוצת השנים חלו תמורות רבות בספרות ילדים; את הטון הדידקטי שרווח בספרות ילדים שנכתבה בשנות השישים והשבעים, מחליפה היום נימה אישית יותר של המספר, רצון לעניין ולסקרן, לסקרן ולשעשע. וכך לגעת בעולמו של הילד ולרגש אותו. זהו הקו המנחה את עבודתי כעורכת ספרות ילדים.

ספרי ילדים אהובים הם ספרים המתחברים אל עולמו של הילד, מתייחסים לשאלות המעסיקות אותו. כמובן, עריכה ספרותית של ספר ילדים אין משמעה ויתור על המ
סרים המורכבים שאתם מבקשים להעביר לילדים.  עם זאת, עריכה ספרותית מעדנת את הטונים ומשפרת את הקראות של הספר. על תהליך עריכת ספרי הילדים תוכלו לקרוא בהרחבה ומעט על ההיסטוריה של ספות ילדים תוכלו לקרוא במאמרים שלפניכם.

אם כתבתם ספר ילדים והוא שוכב במגירה, קראו עוד על תהליך עריכת ספרי ילדים.

עריכה ספרותית של ביוגרפיות

עריכה ספרותית של ביוגרפיות

ביוגרפיה היא סוגת ספרות, מכאן תרומתה הרבה של עריכה ספרותית ושל עורכים ספרותיים לכתיבת ביוגרפיה.
 

נוסף על עובדות בסיסיות, ביוגרפיה, כמו ספרות, מתארת במילים את החוויה האנושית על מורכבותה ועל גווניה הרבים. לכן בכתיבת ביוגרפיה מתבקשת עריכה ספרותית. הביוגרפיה מדגישה היבטים שונים בקורותיו של נושא הביוגרפיה: רגשות, חלומות, שאיפות ועוד. עריכה ספרותית של ביוגרפיה מיטיבה לשרטט את הצדדים הרבים באישיותו של האדם שאת קורותיו היא מתעדת.

עוד על כתיבת ביוגרפיות ראו כאן ועל ביוגרפיה כסוגת ספרות ראו כאן

ארבע סיבות להיעזר בעורכת ספרותית? 

NIRITEXT | עריכה ספרותית
  1. עורכת ספרותית מיומנת מאתרת במהירות ובדייקנות חוסר אחידות ועלילות משנה, שאינן מובילות לשום מקום. ​

  2. עורכת ספרותית בוחנת את אמינות הדמויות ואת תפקודן בעלילה.

  3. ​עורכת ספרותית מעשירה את הלשון מוצאת חלופות מתאימות למילים החוזרות.

  4. עורכת ספרותית עורכת ומנסחת מחדש פסקאות מסורבלות בשמירה על סגנונך.

 

עורכת ספרותית תמקד את העלילה, תעצב ותחדד אותה. היא תערוך את הספר שלך כך, שייגע בליבם של הקוראים ויסקרן אותם.

איך עובדת עורכת ספרותית

Writing
  • עורכת ספרותית מסדרת את רצף האירועים בסיפור שלך ומארגנת אותם בקשר סיבתי או קשר אחר, כגון זכרונות, אסוציאציות ועוד.​

  • עורכת ספרותית בונה מהאירועים שתיארת עלילה מושכת ומסקרנת. ​

  • עורכת ספרותית דנה איתך בסוגים שונים של מספרים ובהתאמתם לסיפור שלך: מספר יודע כל, מספר דמות, מספר מהימן, מספר בלתי מהימן ועוד. עריכה ספרותית בוחנת אם המספר שבחרתם ואופיו מתאימים לסיפור שכתבת.

  • עורכת ספרותית משוחחת איתך על הדמויות בסיפור שלך ומפתחת אותן איתך.​​

  • עורכת ספרותית מתכננת איתך, כיצד למסור את המידע בסיפור ומתי להשהותו כדי ליצור מתח.​

  • עורכת ספרותית מתכננת איתך, כיצד למסור את המידע בסיפור ומתי להשהותו כדי ליצור מתח.​

  • ​עורכת ספרותית מתאימה לדמויות משלב לשוני: תיאור העולם מנקודת מבטו של ילד, לדוגמה, לא ייכתב במשלב לשוני גבוה, כפי שהוויה צבאית לא תיוצג בלשון מליצית.​

  • עוד על כתיבת ספרות אפשר לקרוא ברשימה: עריכה ספרותית

עריכה ספרותית של ביוגרפיות
עריכה ספרותית מלאה
בין עריכה ספרותית לבין עריכה לשונית
עבודה עם עורכת ספרותית
עריכה  ספרותית שמתאימה לסגנון שלך
עריכה ספרותית בזום
bottom of page