עריכת ספרות וגם עריכה ספרותית

עודכן ב: 11 ספט 2019



עריכת ספרות או בשמה האחר – עריכה ספרותית, מתייחסת אל השפה כאל אמצעי אומנותי; היא רגישה לצליל המילים, לאסוציאציות שהן מעלות ולקונוטציות שלהן. עריכה ספרותית אינה בוחנת את השפה רק במונחים של דקדוק ושל תחביר והיא מסייעת לבטא בכתב הווית ילדות, לייצג חוויות נעורים והתבגרות, להביע  תחושות ייחודיות, מצבי-נפש  ועוד.

לשם כך לעיתים היא סוטה הן מהשפה התקנית הן מהשפה התקינה.


עריכה ספרותית כיצד מדברות הדמויות?


הלשון היא אחד ממאפייני הדמויות, הזמן והמקום: לשונה של הספרות קשורה הדוקות אל הדמויות המופיעות בסיפור ואל אופיין. כמו כן היא מייצגת את זמן העלילה, את המקום שבו היא מתרחשת ואת המסר שהיא רוצה להעביר. עריכה ספרותית בוחנת את הקשר בין הדמויות ללשונן בכתב היד.




דמות ספרותית

לשון עילגת יכולה להיות אחד ממאפייני דמותו של עולה חדש, שהעברית אינה שגורה פיו; של ילד, שאינו יודע לבטא את המילים כראוי; של אדם שלא רכש השכלה ועוד.


הזמן והמקום – ספרות

סלנג שאינו שפה תקנית, מבטא זמן ומקום. ביטויים, כגון ׳מורעל׳ ו׳שוקיסט׳ מבטאים הוויה צבאית. מילות סלנג, כגון ׳קלפטע׳, ׳סחטיין׳ וקלוץ׳ יכולים לתאר את זמן התרחשות העלילה שנות ה-30 וה-40.


מצב נפש בלשון ספרותית

לשון הספרות יכולה להציג מצבי נפש, רגשות והלכי רוח ייחודים. השפה התקנית הכללית אינה יכולה להביע אותם. ולכן נעשה שימוש במטאפורות, צליל המילים, באליטרציות, אסוציאציות וקונוטציות.

לדוגמה:

״האוויר עמד יבש ועבה״ (דן בניה סרי, עוגיות המלח של סבתא סולטנה, עמ׳ 60)

האוויר מתואר במונחים של גזע עץ. ויש כאן גם חזרה צלילית.



עריכה ספרותית


עריכה ספרותית מחייבת הכרה רחבה של סוגות ספרות.


עריכה ספרותית אינה יכולה להיעשות אך על בסיס ידע בלשני ותחבירי. היא מחייבת השכלה רחבה בספרות, קריאה רגישה של כתב-היד והקשבה לקולו של הכותב. מעבר להתיחסות לתוכן כתב-היד וללשונו, עריכה ספרותית בוחנת לא רק בשפה אלא גם את התמונה הכללית, שעולה מתוך כתב היד. עריכה ספרותית טובה יכולה להיעשות רק בעזרתו של עורכת ספרות או עורך ספרות רגישים ובעלי ידע רב בספרות.



בדוגמאות הבאות תוכלו לראות שתי דוגמאות לכתיבה ספרותית, שאינה נשמעת לכללי הכתיב והתחביר המקובלים ולהיווכח כי עריכה ספרותית, בשום אופן אינה עריכה לשונית:


"עוזי בא אלי היום אחרי בית-ספר עם ספר על דינוזאורוסים. הוא אמר שהדינוזאורוסים כבר מתו, אבל בכל מיני מקומות בעולם נשארו הביצים שלהם, ושאנחנו נמצא אותם וככה יהיו לנו דינוזאורוסים פרטיים משלנו שנוכל לרכב עליהם לבית-ספר ולתת להם שמות."

אתגר קרת, 1994. ביצים של דינוזאורוס, בתוך געגועי לקיסינג'ר, עמ' 66. 

​​​

 "היא היתה ילדה מוזרה, ג'יין הזאת. לא הייתי חושב אותה בדיוק ליפהפיה. היא אבל היא שיגעה אותי. היה לה מין פה גדול כזה. זאת אומרת, כשהיא היתה מדברת ומתרגשת ממשהו, הפה שלה היה מתעקם בערך לחמישים כיוונים והשפתים שלה ובכלל."

 ג.ד. סלינג'ר, 1975. התפסן בשדה השיפון, עמ' 93.​


עוד על עריכה ספרותית


גם ביוגרפיה היא סוגת ספרות ולכן רצוי מאוד שעורכת ספרות שהיא גם עורכת לשונית תערוך ביוגרפיה או תכתוב אותה. על כתיבת ביוגרפיות קרא כאן

עריכה ספרותית: על ביוגרפיה כסוגת ספרות קרא כאן



  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

| יצירת קשר: nirit310@gmail.com  | טל׳: 055-8822-045

niritext | עריכה לשונית | כתיבת תוכן